islami haberdini haberortadoğu haberleriislam coğrafyası
DOLAR
34,5031
EURO
36,4292
ALTIN
2.955,81
BIST
9.302,94
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Parçalı Bulutlu
18°C
İstanbul
18°C
Parçalı Bulutlu
Cuma Yağmurlu
18°C
Cumartesi Parçalı Bulutlu
9°C
Pazar Çok Bulutlu
10°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
11°C

BİZDENSE ÖVELİM, DEĞİLSE MUHALEFET EDELİM ANLAYIŞI MÜNAFIKLIKTIR

BİZDENSE ÖVELİM, DEĞİLSE MUHALEFET EDELİM ANLAYIŞI MÜNAFIKLIKTIR
27 Mayıs 2023 11:08
A+
A-

Muhalefetin İslâmî Temelleri

Muhalefet etme, meşruiyetini Kur’ân ve Sünnet’ten alır. Çünkü İslâm’ın bu iki ana kaynağının görevleştirdiği özgürce görüş bildirme olan Şûra, saygılı ve ilmî düzeyli fikri tartışma olan Cidal, aklın kullanımı olan Kıyas-İctihad ve İslâm Dîni’nin ve aklın onayladıklarına çağrı ve yasakladıklarından sakındırma olan Emir bil-Ma’rûf ve Nehiy anil-Münker, muhalefetin tabii kaynaklarıdır.  ( Al-i İmran159; Ankebût 46)

Kur’ân ve Sünnet’in açıklamalarına göre Emir bil- Ma’rûf ve Nehiy anil-Münker bütün mümin fertlerin ve toplumların görevidir. (Al-i İmran 104,110)

Bütün gücümüzle kendisine yönlendirmekle emrolunduğumuz Ma’rûf,

İslâm Dini’nin, aklın ve bilimin yapılmasını gerektirdiği söz, davranış ve iştir.

Fiili veya sözlü-yazılı atılımlarla sakındırmakla yükümlü olduğumuz Münker ise Marûfun zıddı olup dinimize, olgun akıl ve ilme göre sakındırmakla mükellef olduğumuz işlemdir. (Râğı,Müfredât “Arefe” maddesi.)

Müslüman Marûf’u karşıtlarında bile görse desteklemelidir. Münker’i kendisinde, ailesinde, kurumunda ve partisinde görse dahi yerip karşı çıkmalıdır.

Münker’den sakındırma olan Muhalefet özbenliğimize yapılabileceği gibi ilişkili olduğumuz iktidar ve muhalet çevrelerine de yapılabilir. Pek tabiidir ki Sistem’e de muhalefet edilebilir.

Muhalefetin Doğası

Muhalefet yapılırken mutlaka Kur’ân’ın öğütlediği “aklî ve ilmî verileri

kullanma”, “güzel öğüt”, “etkili ve saygılı mücadele” yöntemleri kullanılmalıdır. (Nahl 125)

Muhalefetin doğasında haramlara eğilim vardır. Yaşanılan maddeci hayat da bu eğilimi kamçılamaktadır. Ma’rûf ve Münker ölçülerin ve de bilimsel verilerin iyi bilinmediği hususlarda muhalefet etmiş olmak için muhalefet edilmemelidir. Arkadan çekiştirme yöntemiyle veya şöhret sağlamak için muhalefete kalkışılmamalıdır. Siyâsî intikam gayesi güdülerek de muhalefet yapılmamalı, kişiler ve görüşleri asla aşağılanmamalıdır. (En’âm 108) Bu tür muhalefetler haramdır. Hak helâllığı alınmadıkça tövbeyle bile bağışlanmayacak günahtır.

Muhalefete Saygı

Yapılması dinimizin veya ilmî verilerin gerektirdiği muhalefete ihtiram gösterilmesi gerekir. Bizi Allah’a ve insanlara karşı sorumlu duruma düşürecek hatalar-günahlardan koruyabileceği için de yapılan muhâlefet için duâcı olunmalıdır.

Meşrû muhalefeti önemsememek, iç bünyede onu disiplinsizlik veya otorite tanımazlık olarak görmek İslâm’a aykırılıktır. Peygamberi uygulamaları tanımazlıktır. Meşrû muhalefete yasak getirmeye kalkışan ölçü tanımazlara ve kendilerini vazgeçilmez sananlara itaat etmek azîm günahtır. Çünkü itaat yalnızca Ma’rûf olan işlerdedir.

Bizdense övelim, değilse muhalefet edip yerelim anlayışı Münafıklıktır.

 

Ali Rıza Demircan 

ETİKETLER: ÜSTMANŞET, yazarlar
Yorumlar
  1. Bilal Özkan dedi ki:

    Değerli hocam bu siyasi ortamda, dini ortamdaki ilmi muhalıflığı ( görüş farklılığını) kasdetseniz bile bu günkü iktidar ve muhalefet anlaşılıyor. Böyle bir sürecde bu yazınızı hiç uygun bulmadığımı özellikle iletmek istiyorum. Ayrıca kahir ekseriyetle şerri (münkeri) ifade eden muhalefet anlayışına meşruiyet manası taşıyan bir yazı olarak olarak anlaşılıyor. Selam ve saygılarımla

  2. Ahmet Tat dedi ki:

    Bu yazı sanki Erdoğan muhaliflerini aklamaya matuf görünüyor. İnşaallah niyet öyle değildir.