Bundan önce kadınlarla ilgili bazı yazıları yazdım. Doğrusu “Kur’an ve Kadın” başlıklı bir kitap hazırlıyorum. Bu konuda hayli bilgi topladım. İnşallah ileride bu kitap okurlarıyla buluşacaktır. Burada bu kitaptan kısa bazı bilgilere yer vermek istiyorum.
Kur’an-ı Kerimde kadınlar, genel anlamda Allah inancına sahip, kadınlık bilincine vakıf olan ve olmayanlar olmak üzere iki tip halinde örneklerle tanıtılmaktadır. Kur’an-ı Kerimde verilen bilgilere göre peygamber karısı olmalarına rağmen Nuh’un ve Lut’un karıları, kadın olma onurunu kavrayamamışlar ve yanlış seçimlerinin sorumluluğundan kurtulamamışlardır.
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوحٍ وَاِمْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ {10}
“Bundan dolayı, (kocaları) kendilerine Allah’tan gelen hiç bir şeyle yarar sağlamadılar. Onların ikisine, “Ateşe girecek kişilerle beraber siz de ateşe girin” denileceği zaman, kocalarının Allah’tan kendilerine gelecek azabı savunma konusunda hiçbir yararı olmayacaktır.”[1]
Onlar, peygamber karısı olmalarına rağmen kadınlık bilincine vakıf olmadan yanlış tercihlerde bulunmuşlar, Allah’a inanmamışlar, bu nedenle Allah tarafından küçümsenmişlerdir. Nuh peygamberin hanımı, peygamber olan kocası için, “Sen delisin” demiştir. Lut peygamberin karısı da evlerine gelen genç delikanlıları Lutçu halka haber vermek suretiyle peygamber olan kocasına hıyanet etmiştir. O da Allah’a inanmamış, inkâr etmiştir. Kur’an-ı Kerim’de onların ikisinin de peygamber olan kocalarına inanmadıkları, onların peygamberliğini inkâr ettikleri ve kocalarının haberlerini inanmayanlara haber verdikleri için cezayı hak ettikleri haber verilmektedir.[2]
Bunun yanında Kur’an-ı Kerim’de Allah’a iman eden, kadınlık onurunu kavrayan Firavunun karısıyla İsa’nın annesi Meryem örnek olarak verilmektedir:
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ {11}
“Allah, iman edenlere de Firavunun karısını örnek vermektedir. Hani o, ‘Rabbim! Bana kendi katında, cennette bir ev yap; beni Firavundan, onun yaptıklarından/kötülüklerinden ve zalim halktan kurtar’ demişti.”[3]
Bu ayette, Allah’ı inkâr eden zalim Firavunun karısı Asiye örnek bir kadın olarak tanıtılmaktadır. Maruz kaldığı çeşitli zulüm ve kötülüklere karşı direnen, iman, ahlak ve edebinden zerre kadar taviz vermeyen Muzahim kızı Asiye, kadınlık onurunu kavrayan yüce şahsiyetli bir kadındı. Hata Asiye’nin kadın bir peygamber olduğunu ileri sürenler de vardır. O, bir sandık içerisinde ırmağa bırakılan Musa’yı alıp büyütmüş ve Musa peygamber olunca da ona iman etmiştir.
وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ {12}
“Allah, kendi ırzını korumuş olan İmran’ın kızı Meryem’i de örnek vermektedir. Allah, onun içine ruhundan üflemişti. O da Rabbinin kelimelerini ve kitaplarını tasdik etmiş, gönülden Allah’a bağlı olanlardan/ibadet edenlerden olmuştu.”[4]
Bu ayette haber verildiğine göre İsa peygamberi dünyaya getiren Meryem, Allah’ın övgüsüne mazhar olmuştur. Başka ayetlerde de Meryem’in, Allah ile mükâlemede bulunma şerefine nail olmuştur.[5]
Bütün bunların yanında Sebe kavminin başında bulunan kraliçe, Müslüman olmadığı halde, makul davranışları ve adilane idareciliği nedeniyle Allah tarafından örnek insan olarak haber verilmektedir.[6]
Yüce Allah Kur’an-ı Kerimde kadınları bu şekilde tahlil etmektedir. Genel olarak insanlar öyledir. İyisi iyi, kötüsü de kötüdür. İman etmeyen, kötülükten yana tavır koyan iki kadın, Nuh’un karısıyla Lut’un karısı, tercihlerini böyle kullandıkları için peygamber karısı olmaları, onlara hiçbir fayda sağlamamıştır. Allah, onların cehennem ateşine gireceklerini haber vermektedir. Ayrıca bu ayetlerden anlaşıldığına göre Allah, peygamberlerini bile inançsız, kötü davranışlarda bulunan kadınlarla imtihan etmiştir. Bunun yanında Yüce Allah, Asiye ve Meryem gibi saygıdeğer kadınları da Kur’an-ı Kerimde örnek olarak göstermektedir. Bir de Yüce Allah, Müslüman olmadığı halde devlet yönetiminde başarılı olan, adaletiyle toplumsal uzlaşı ve barışı sağlayan Sebe kraliçesi Belkıs’ı da övgüyle örnek olarak anlatmaktadır.
Herkese selam, saygı ve hürmetler.
Not: Değerlendirip tenkitlerinizi bildirirseniz, konuyu kitapta ona göre yazacağız.
NURETTİN TURGAY
MİRATHABER.COM -YOUTUBE-
YAZARIN DİĞER YAZILARINA ULAŞMAK İÇİN BURAYA TIKLAYINIZ
[1] et-Tarim 66/10.
[2] İsmail b. Kesîr, Tefsiru’l-Kur’âni’l-Azîm, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut 1969, IV, 393; Ateş, Yüce Kur’ân’ın Çağdaş Tefsiri, IX, 516.
[3] et-Tarim 66/11.
[4] et-Tarim 66/12.
[5] Meryem 19/24-26.
[6] en-Neml 27/32-35.