islami haberdini haberortadoğu haberleriislam coğrafyası
DOLAR
34,5261
EURO
36,1556
ALTIN
2.963,72
BIST
9.367,77
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Parçalı Bulutlu
17°C
İstanbul
17°C
Parçalı Bulutlu
Cuma Yağmurlu
19°C
Cumartesi Az Bulutlu
9°C
Pazar Az Bulutlu
10°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
9°C

Kur’ân’dan Cennet Müjdeleri

Kur’ân’dan Cennet Müjdeleri
3 Temmuz 2024 10:13
A+
A-

Kur’ân’dan Cennet Müjdeleri

Mü’min 40:

مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلَا يُجْزٰٓى اِلَّا مِثْلَهَاۚ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِنْ ذَكَرٍ اَوْ اُنْثٰى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَاُو۬لٰٓئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ ف۪يهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ

Kur’ân’ın temel kavramlarından biri olan ve özellikle Cennet’e gireceklerle ilgili olarak çokça kullanılan “Salih ameli,” kısaca İslâm Dininin emirleri ve yasaklarına uygun söz, davranış ve iş olarak tarif edebiliriz. Salih amellerin başında namaz, zekât ve cihad gibi farz kılınan gö- revlerimizi yapmak ile yalan, zina ve faiz gibi kaçınmamız gereken haramlardan sakınmak gelmektedir.

Haramlardan hür iradelerimizi kullanarak kaçınmak da Salih ameldir. Bunun içindir ki büyük haramlardan kaçınmak diğer günahların bağışlanmasına sebep olmaktadır.

Bu hakîkat Kur’ân’da şöylece açıklanmaktadır:

“Siz yasaklandıklarınızın büyüklerinden kaçınırsanız sizin günahlarınızı örteriz ve sizi değerli bir giriş yeri olan Cennet’e sokarız.” (Nisa 31)

Ahiret Hayatı Ve Cennete Giriş Süreci

Ahiret’e; Cennet ve Cehenem’e Îman

İslâm Dîni’nin îman esasları başlıca üç kısma ayrılmaktadır. Bunlar, yaratıcı, yaşatıcı ve yasa koyucu olarak Allah’a inanmaktır; Allah’ın insanlar arasından seçtiği ve kendileri aracılığıyla emirleri- ni ve yasaklarını bildirdiği Peygamberlerini tasdik etmektir / doğrulamaktır ve bir de ölümle başlayacak Âhiret hayatına; Cennet ve Cehennem’e îman etmektir.

Peygamberlere / Peygamberlik kurumuna inanma, Meleklere, Kutsal Sayfalar’a / Kitaplar’a ve diğer inanç kurallarına îmanı içine almaktadır.

İslâm Dîni’nin inanç esaslarından biri olduğu için, bu Dînin son kitabı olan Kur’ân ve onun açıklaması / uygulaması olan Sünnet, âhiret hayatı üzerinde ısrarla durmaktadır.

Âhiret hayatını bütün Peygamberler / ilâhi kitaplar tebliğ ettiği gibi, bilimsel akıl ve insan fıtratındaki adâlet ve ölümsüzlük duygusu da onaylamaktadır.

Bilindiği gibi insanların bir bölümü Âhiret hayatını kabul etmeyerek kâfir / inkârcı olmuştur ve olmaktadır.

Hz. Âdem’den Hz. Muhammed’e ve onun döneminden devrimize kadar Âhiret Hayatı’nı yalanlayanların temelsiz görüşleri de hemen hemen aynı olmuştur.

Onların, tarihî dönemler boyunca ileri sürdükleri gerekçeleri, Kur’ân diliyle ifade edersek şöyle olmuştur:

{“Ne o! Öldükten, vücudumuz toprak ve kemik yığını olduk- tan sonra mı diriltileceğiz.”

“Ölüp de toprak olup kemik yığınına dönüştükten sonra, biz mi diriltilip sorgulanacak; ceza veya mükâfat göreceğiz?.”}2

Âhiret’e îmanı emreden Yüce Rabbimiz, Kur’ân’da, onların inkârlarının bir temele dayanmadığını, aklını kullanabilen ve mantıklı bir düşünceyle göklere, yerküresine ve insanın yaratılışına bakan bir insan için yeniden dirilişe, bir diğer anlatımla Âhiret’e îmanın kaçınılmaz olduğunu beyan buyurmuştur.

Biz burada, Kur’ân’dan yapacağımız akıllara yol açıcı, düşündürücü ve inancı pekiştirici aktarımlarla Âhirete; Cennet ve Cehennem’e îman konusunu temellendireceğiz.

Yarattığı insanı, insandan iyi bilen Yüce Mevlâmız, Kur’ân-ı Kerîm’de Âhiret’e îmanı emretmektedir:

Nisâ 136:

“Ey îman edenler! Allah’a, Peygamberine, Peygamberine indirdiği kitaba ve daha önce indirdiği kitaplara îman edin. Kim Allah’ı, meleklerini, kitaplarını, peygamberlerini ve âhiret gününü inkâr ederse, derin bir sapıklığa düşmüş olur.”

Teğâbün 7:

زَعَمَ الَّذ۪ينَ كَفَرُٓوا اَنْ لَنْ يُبْعَثُواۜ قُلْ بَلٰى وَرَبّ۪ي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْۜ وَذٰلِكَ عَلَى اللّٰهِ يَس۪يرٌ

“Hakîkati inkâra şartlanmış olanlar, tekrar diriltilmeyeceklerini iddia ediyorlar! De ki: “Evet, Rabbime and olsun! Siz kesinlikle diriltileceksiniz, sonra da yaptıklarınız size mutlaka bildirilecektir! Bu ise Allah’a göre pek kolaydır.”

Âhiret’e îmanı emreden Rabbimiz aşağıda örneklerini sunacağımız türden sorular yöneltmekte, şöyle buyurmaktadır:

Ahkâf 33:

“Gökleri ve yeri yaratan ve onları yaratmada hiç bir güçlük çekmeyen Allah’ın ölüleri diriltmeye de gücünün yeteceğini görmüyorlar / anlamıyorlar mı? Evet, O, elbette her şeye gücü yetendir.”

Rûm 50:

“(Yeryüzünde) Allah’ın rahmetinin izlerine bir bak! Ölümünden sonra yeryüzüne nasıl hayat veriyor. O, ölüleri de böylece diriltecektir. O her şeye gücü yetendir.”

Kıyâme 37-40:

“İnsan fışkırtılmış meniden bir damlacık / sperm değil miydi? Sonra o damlacık rahim duvarına asılı duran sülükümsü görünümlü döllenmiş yumurta hücresi oldu. (Allah da onu o hücreden) yarattı ve ona şekil verdi. Ondan da iki çifti; erkeği ve dişiyi var etti. Şimdi bunları yapan Allah’ın ölüleri diriltmeye gücü yetmez mi?”

Âhiret hayatına inanan mü’minler olarak îmanımızı akıl plânında güçlendirmek için yukarıda sunulan âyetler izinde şöylece tefekkür edebiliriz.

a-Evrendeki, dünyamızdan irili ve ufaklı trilyonlarca gezegenin yörüngelerinde dehşet verici bir ahenkle seyrettiğini, milyonlarca yıldır güneş, ay ve dünyamızın mihverleri / eksenleri etrafında döndüğünü kabûl etmek kolay mıdır?

Ama kabûl ediyoruz.

b-Bir küçücük tohumun düştüğü ve beslendiği toprağı çatlatarak büyük bir ağaç olduğunu, yüzlerce dala ayrıldığını, farklı hacim ve renk tonlarında yüzlerce, binlerce meyve verdiğini, hele hele yapı maddesi aynı olan toprağın on binlerce şekil, renk, tad, koku ve hacimdeki bitkileri sergilediğini kabûl etmek kolay mıdır?

Ama kabûl ediyoruz.

c-Bitkisel ve hayvansal gıdalardan meni oluştuğunu, bir kaç damla menide milyonlarca sperm bulunduğunu, bunlardan yalnızca birinin döllediği dişi hücrenin akıllara durgunluk veren bölünmelerden sonra trilyonları aşkın hücreden teşekkül eden üstelik gören, işiten ve düşünen insanın vücuda geldiğini kabûl etmek kolay mıdır?

Ama kabûl ediyoruz.

Şimdi sunduğumuz örneklerdeki gerçekleri kabul edebilen bir akıl, insanın toprağa karışmış vücud birimlerinden biri ile yeniden diriltilebileceğini nasıl kabul edemez? Kabul etme zorunluluğunu nasıl duyamaz? Kaldı ki nefis; rûh / can diridir. Diriltilecek olan toprağa karışmış vücuttur.

Şimdi varlık âleminde; vücut hücrelerimizde ve de her akşam-sabah uykuya yatış ve kalkışta ölüm ve diriliş olayı her an yaşanırken düşünen bir insan, “Akıl yeniden dirilişi kabul edemez!” diyebilir mi?

Evreni, yerküresini, bütün canlıları ve tabîi kânunları yaratan Allah olduğuna, yeniden diriltecek olan da O olduğuna göre, akıl yeniden dirilişi nasıl kabul eder, denilebilir mi? Her doğan insan, toprak-ürün-kan-meni macerasını takip ederek topraktan dirilişi haber vermiyor mu?3

Yoktan var eden Allah’ın ikinci bir defa yaratamayacağını ileri sürebilecek akıllarını kullanamazlara, Şanı Yüce olan Allah’ın sorduğu suali yöneltmek ve yaptığı açıklamayı duyurmakla yetiniyoruz.

اَفَعَي۪ينَا بِالْخَلْقِ الْاَوَّلِۜ بَلْ هُمْ ف۪ي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَد۪يدٍ۟

“Biz ilk yaratmadan âciz mi kaldık? Hayır, onlar yeniden yaratılmaktan şüphe ediyorlar.”

Yâsîn 78-79:

“(Yeniden yaratılıştan şüphe eden insan) kendi yaratılışını unu- tarak bize bir örnek sundu da soruverdi:

Şu çürümüş kemikleri kim diriltecek? (Ey Peygamber!) cevap ver:

Onları ilk defa yaratan diriltecek. O yaratmanın (çeşitleri ve inceliklerini) çok iyi bilendir.”

Burada sözü, konumuzu özetleyen bir hadîsle bağlayalım. Sahâbî Ebu Rezin anlatıyor.

Allah’ın Resûlü’ne sordum:

  • Ya Resûlellah! Allah ölüleri nasıl diriltecek? Şu cevabı verdi:
  • (Ya Eba Rezin!) Sen hiç, çorak iken geçtiğin bir vadiden yemyeşil olduktan sonra da geçtin mi?
  • Evet, (geçtim Ya Resûlallah!)
– İşte yeniden diriliş de böyle olacak; Allah ölüleri bu şekilde diriltecektir.4

Âhiret’e îman konusunu işledikten sonra şimdi niçin îman etmekle yükümlü olduğumuzu ve Cennet’e girmeye kadar yaşanacak evreleri açıklayabiliriz.

(Devam Edecek)

ALİ RIZA DEMİRCAN

MİRATHABER.COM -YOUTUBE- 

YAZARIMIZIN DİĞER YAZILARI İÇİN BURAYA TIKLAYINIZ

DİP NOTLAR:

2-Mü’minûn 82-83; Saffât 53

3-Alıntı için Ali Rıza Demircan, Süleymaniye Minberinden İslâm Nizamı, Beyan Yay. İst. 2008, s. 502

 

 

 

 

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.