SALİH AMELİ OLMAYAN MÜ’MİNLER DOĞRUDAN CENNET’E GİREMEYECEKTİR
Kur’ân ve Sünnet ile Cennet’e girecekleri ve onları Cennet’e götürücü amelleri ana hatlarıyla açıkladık. Cennet’e götürücü salih amellerin namaz, zekât ve adâlet gibi ilâhi emirleri yapmak; insan öldürme, faiz ve zina gibi haramlardan kaçınmak olduğunu beyan ettik.
İslâm’a inandığı halde örneğin onun emirlerinin bir kısmını yapmayan, haram kıldıklarının bir kısmını veya bir çoğunu işleyen insanların durumu ne olacaktır?
Kur’ân ve Sünnet, Cennet’e doğrudan ancak îmanlı ve salih amellilerin veya tövbe gibi salih bir amelle günahlarından arınarak kendilerini İslâmî çizgiye getirenlerin gireceğini açıklamaktadır.
Kur’ân, Cehennem’e de ancak İslâm’ın îman esaslarını yalanlayanların ve onun emirleri ve yasaklarından yüz çevirenlerin ya da günahları kendileri tamamen kuşatmış olanların gireceklerini açık- lamaktadır. Rabbimiz şöyle buyurur:
[“Ben sizi köpürerek yanan (Cehennem) ateşine karşı uyardım / uyarıyorum. O ateşe ancak ve ancak İslâm’ı yalanlayan ve ona arka dönen azgın girecektir.”
“Hayır, sanıldığı gibi değil; Günahlar işleyen ve günah nitelikli hataları kendilerini kuşatanlar Cehennemliktirler ve orada kalacaklardır.”]266
Bu ön tespitlerden ve “Kıyamet Günü’nün ancak kâfirler için zor olacağını”267 hatırlattıktan sonra Kur’ânî açıklamalarımızı sürdürerek yaşantıları İslâm dışı olan insanların doğrudan Cennet’e girip giremeyeceklerine ilişkin Nebevî ve Kur’ânî ölçüleri sunalım.
Peygamberimizin Açıklamalarına Göre Ertelenecekleri İçin Doğrudan Cennet’e Giremeyecekler
Peygamberimizin (s.a.v.) uyarıcı açıklamalarını da bazı başlıklar altında örneklendirelim:
{“Allah bir kişiyi yönetici olarak bir toplumun başına geçirir, o da onlara karşı yürekten bağlılık göstermez, onlar için çalışmazsa onlarla birlikte Cennet’e giremez.”
“Yalancı yöneticiler Cennet’e giremez.”
“Haksız yere vergi koyan yöneticiler Cennet’e giremez.”}268 [“Kalbinde zerre miktarı kibir olan kişi doğrudan Cennet’e gidemez.
Kibir Hakkı ret etmek ve insanları küçük görmektir.” “Kibirli fakir de Cennet’e giremez.]269
Komşularınca güven duyulmayanlar
“Komşuları, kötülük yapmayacağı / zarar vermeyeceği konusunda kendisine güven duymadığı kişi Cennet’e giremez.”270
{“Alkolikler Cennet’e giremez.”
“Eşini, kızını, kız kardeşini vs. erkeklerden kıskanmayan / ailesinin pisliğini; yabancı erkeklerle düşüp kalkmasını kabullenen kişi Cennet’e giremez.}271
“Ana-baba ve akrabasıyla ilişkileri koparanlar Cennet’e giremez.”272
“Ara bozmak için insanlar arasında söz taşıyan koğucular Cennet’e giremez.”273
[“(Misvak ağacından bir dal parçası da olsa) yalan yere yemin ederek Müslümanın / insanın hakkını gasp eden kişiyi Allah, Cehennem’lik kılar, Cennet’i de haram eder.”
“Toplumunun zayıflarına yardım görevini yapmayan cimri zengin, kaba ve merhametsiz kişi Cennet’e giremez, ”
“Haram kazançlarla beslenenler Cennete giremezler.”]274
“İslâm ülkesinin gayr-ı müslim vatandaşını haksız yere öldüren Cennet’in kokusunu alamaz.”
Şanı Yüce olan Allah, intihar eden kişi hakkında şöyle buyurur:
“Kulum canını almakta beni geçti. Ben de ona Cennet’i haram kıldım / yasakladım.”275
“Allah’ın rızasının kazanılacağı her hangi bir ilmi-sanatı, yalnızca kişisel çıkar için öğrenip kullanan kişi, Kıyâmet Günü Cennet’in kokusunu bile duyamaz.”276
“Cehennemliklerden dünyada kendilerini henüz görmediğim iki zümre vardır. Onlardan biri sığır kuyruklarını andırır kırbaçlar- la insanları dövenlerdir. Diğeri de giyinik oldukları halde çıplak gibi görünen, diğer kadınları da kendileri gibi giyinmeye yönlendiren ve başları da deve hörgücüne benzeyen kadınlardır. İşte bu kadınlar doğrudan Cennet’e gidemedikleri gibi, şöyle şöyle uzaklıktan duyu- lur olan kokusunu da alamazlar.”277
Verdiğimiz örneklerle yetiniyoruz.
Allah’ın Elçisi Peygamberimiz Kur’ân çizgisindeki uyarılarının anlamı:
Peygamberimiz, Kur’ân çizgisindeki bu uyarıları ile hiç şüphesiz, “Yönetim sorumluluğunun, kibirden korunmanın, güvenilir olmanın, cimrilik ve merhametsizlikten kaçınmanın, akrabalık ilişkilerini korumanın, insan hayatına değer vermenin, haram kazançlar ve alkolden uzak durmanın, kişisel amaçlı olarak ya- şamamanın, cinsel mesaj verir şekilde giyinmemenin…” önemine, uyarıcı bir üslüpla vurgu yapmaktadır. Ayrıca o, bu mesajları ile sürekli olarak işlenecek bu gibi zarar verici günah işlerin, doğrudan Cennet’e girmeyi erteletebileceğine / engelleyebileceğine, korkutucu bir dille dikkatlerimizi çekmektedir.
Hiç şüphe yoktur ki gereği yapılmayan ilâhi emirler ve yasakların her biri Cennet yolunun giderilmesi gereken günah engelleridir. Bunun içindir ki Peygamberimiz “Cennet, Nefse ağır gelecek emirler ve yasakların oluşturacağı engellerle kuşatılmıştır” buyurmuştur.278
Kur’ân’ın Açıklamalarına Göre Doğrudan Cennet’e Giremeyecekler Cehennem’e de Düşebilir mi?
Sunulan hadisler, günahların doğrudan Cennet’e girmeyi engelleyeceği veya erteleteceğini açıklarken Kur’ân da bazı günahların Cehennem’e düşürebileceğine işaret etmektedir. Şimdi bu âyetlerden bazılarını görelim.
“Ölçüde ve tartıda hîle yapanların vay haline! Onlar insanlardan bir şey ölçüp alırlarken, tam olarak alırlar. Ancak, kendileri onlara bir şey ölçerler veya tartarlarken eksik verirler. Onlar büyük bir gün için, insanların, Âlemlerin Rabbinin huzurunda durup sorgulanacakları gün için diriltileceklerini bilmiyorlar mı?”
“(İnsanların haklarını gasp edip hürriyetlerini çiğneyen) zalimlere sakın meyledip arka çıkmayın. Meyledip arka çıkarsanız (Cehennem) ateşi size dokunur. O zaman Allah’ın dışında yardımcı dostlar bulamaz, yardım da görmezsiniz.”
“Zulmederek yetîmlerin mallarını yiyenler, aslında ateş yiyerek karınlarını doyuruyorlar. Çünkü onlar alev alev yanan bir ateşe gireceklerdir.”
“Ey îman edenler! Birbirinizin mallarını karşılıklı rızaya da- yanan ticaret yoluyla da olsa haksız yere yemeyin. Birbirinize kıymayın. Allah size karşı gerçekten merhametlidir. Kim düşmanca davranarak ve sınırları aşarak bunu yaparsa ileride onu ateşe atacağız. Allah’a göre bunu yapmak pek kolaydır.”
Kur’ân, meâllerini sunduğumuz âyetleriyle mümin kişilerin, işledikleri fakat tövbe etmedikleri suçları / günahları sebebiyle, Cehennem’e girebileceklerine değinmektedir.279
Kur’ân’da müminlere, canlarını ve ailelerini ateşten korumalarının emredilmesi ve onların Cehennem azabından korunmak için duâya ve tövbeye yönlendirilmesi de günahkâr müminlerin Cehennem’e girebileceklerine işaret etmektedir.280
Ayrıca, -faillerinin mümin olup olmadığı tartışılabilirse de haksız yere insan öldüren, zina eden, faiz yiyen ve işkence yapanların Cehennem’e girecekleri de açıklanmaktadır.281
Yukarıda Kur’ân’ın Cehennem’e ancak İslâm’ın îman esaslarını yalanlayıp onun emirleri ve yasaklarından yüz çevirenlerin veya günahları kendilerini tamamen kuşatmış olanların gireceklerine işaret etmiştik. Onun bu âyetleri ile, mü’min olan fakat İslâmî hayatı gereğince yaşamayan insanların Cehennem’e girebileceklerine işaret eden âyetlerini nasıl örtüştürebileceğiz?
Büyük ve orta ölçekli günahlar salih ameli olmayan insanı tamamen kuşatır, kalbi de karartırsa282 îmandan edebilir ve Cehennem’e de düşürebilir. Çünkü Kur’ân, esir azat etme, yoksulu ve yetimi doyurma gibi amellerin îmana götürebileceğini bildirdiği gibi namaz kılmamak ve zekât vermemek gibi büyük günahların da Âhiret Hayatı’nı inkâra iletebileceğine işaret etmektedir.283 İnkâr da Cehennem’e düşürür.
Ancak günahların insanı kuşatmasını ve kalbini karartmasını engelleyecek imkânlar / ameller vardır. Allah’a ve âhiret hayatına; Cennet ve Cehennem’e îmanları gerektireceği için îmanlı kişilerin bunların bütününden veya bir kısmından yararlanma ihtiyacını duyacağı ve gereğini yapacağı açıktır.
Aşağıda, ne derece çok günah işlenirse işlensin ve ne derece büyük günahkâr olunursa olunsun, günahları bütünüyle eritebilecek ve kalbi aklatabilecek ve böylece Cehennem’e girişi engelleyecek imkânları / amelleri sunacağız:
(DEVAM EDECEK)
DİP NOTLAR
266-Leyl 14-16; Bakara Ayrıca bak. A’lâ 11-12; Tâhâ 48; Hûd 107; Mütaffifîn 14-17.
267-Furkan 26; Kamer 8
268-Müslim Îman 63; Müsned 3 / 14, Ebu Davud İmare 7
269-Müslim Îman 18;
270-Müslim Îman 19, 73
271-Nesâi Eşribe 45; Zevaid 4 / 327. Meşru olan ve olmayan kıskançlık için bak. Ali Rıza Demircan İslâm’a Göre Cinsel Hayat Beyan İst. 2008, s. 311-325
272-Buharî Edeb 11; Nesâî Zekât
273-Buharî Edeb 49
274-Nesâî Âdâbül-Kudat 30; Tirmizî Birr 41; Darimî Rikâk 25
275-Müslim Îman 180
276-Ebu Davûd İlim 12
277-Müslim Cennet 52; Libas 125
278-Buhârî, Rikak 29
279-Nisa 93, Furkan 68-69, Bürûc 10
280-Tahrîm 6, 8, Bakara 201, İmran 191
281-Furkan 68, 69, Bakara 275, Buruc 10
282-Mütaffifîn 14-16
283-Beled 13-17, Müddessir 42-47