İbn-i Arabi’nin ifadesi, kuşkusuz vav harfinin derin anlamlarına işaret etmektedir. Ve bu harfin özellikle tasavvuf dünyasında özel bir önemi bulunmaktadır. Vav harfi, seçkinlerin seçkinleri olarak adlandırılan kişilerin içinde bulunduğu yüksek bir ruhsal durumu sembolize etmektedir. Ayrıca bu harfin taşıdığı anlamların birçoğu tasavvufi düşünceyle ilişkilendirilmektedir.
Özellikle Vav harfi, tasavvufun temel kavramlarından biri olan tekliği ve Allah’ın “Vahid” ismini sembolize eder. Tasavvuf felsefesinde vav harfi Allah’ın birliğini ve aynı zamanda tekliğini vurgular. Lakin inanmak, tasavvuf yolculuğunun temel prensiplerindendir. Ve Vav harfi bu ilkeyi tamamıyla derinlemesine ifade etmektedir.
Ayrıca, Vav harfi anne karnındaki bir çocuğun aldığı şekli simgeler. Bu, yaratılışın bir sürecini temsil eder ve tasavvufi anlamda insanın Allah’a yönelme yolculuğunu sembolize eder. İnsanın bu yolculukta gelişimi ve olgunlaşması, Vav harfinin içerdiği anlamlarla ilişkilidir. Ve bu manevi büyümenin bir yoludur.
Bunların yanı sıra, Vav harfi tasavvuf düşüncesinde merhamet, sevgi ve birlik gibi kavramların sembolüdür. İnsanların birbirlerine karşı sevgi ve saygıyla yaklaşmalarını teşvik eder ve toplumsal birliği vurgular. Tasavvuf yolunda ilerlerken, bu değerleri içselleştirmek de önemlidir.
Sonuç olarak, İbn-i Arabi’nin bahsettiği gibi Vav harfi, tasavvuf dünyasında derin anlamlar taşır. Teklik, inanç, insanın içsel yolculuğu ve toplumsal birlik gibi önemli kavramları sembolize eder ve tasavvufi düşünceyle sıkı bir bağa sahiptir. Bu harfin anlamları, tasavvuf yolculuğunda derinlemesine düşünmeye ve manevi gelişime
Vav harfi, ebced hesabına göre 6 rakamını temsil ettiği de söylenir. Bu, İslam inancına göre imanın altı şartını sembolize eder. İman, Müslümanların inançlarının temelini oluşturur ve Vav harfi bu temeli sembolik olarak ifade eder, bu da İslam’ın temel ilkelerine olan bağlılığı ifade eder.
Sonuç olarak, İbn-i Arabi’nin bahsettiği gibi Vav harfi, tasavvuf dünyasında derin bir anlam taşır ve bu harfin sembolizmi tasavvufi düşünceye derinlik katmaktadır. Teklik, yaratılışın süreci ve imanın temel şartları gibi önemli kavramları sembolize eder ve tasavvufi düşünceyle sıkı bir şekilde bağlantılıdır. Bu nedenle, Vav harfi tasavvufi öğretilerde manevi büyüme ve derinlemesine düşünme için önemli bir semboldür.
Evliya Çelebi tarafından Bursa’nın Ayasofya’sı olarak tabir edilen Ulu Cami’nin duvarlarını göz kamaştırıcı Vav harfleri süslemektedir. Bu görkemli cami, adeta bir hüsnü hat sergisine dönüşmüş, ziyaretçilerine estetik bir şölen sunmaktadır. Camide bulunan bir Vav harfi ise özel bir hikayeye sahiptir.
Caminin duvarları arasında saklanan bu hikaye, insanların büyülü dünyasına açılan bir pencere gibidir. Zaman içerisinde bu harfin parçaları koparılmaya başlansa da, caminin değerini anlayanlar tarafından alınan önlemlerle bu sanat eseri muhafaza edilmeye başlanmıştır.
Bursa’da dilden dile dolaşan bir başka rivayet ise Ulu Cami inşaatında çalışanlara somun ekmek dağıtan Somuncu Baba lakaplı Şeyh Hamid-i Veli adlı alim zat ile ilgilidir. Bu hikaye, Şeyh Hamid-i Veli’nin Hz. Hızır (as) ile karşılaşması ve ilginç bir anlaşma yapmasıyla başlar. Şeyh, Hz. Hızır (as)’ın her gün Ulu Cami’ye gelerek namaz kılmazsa, kendisine ait olan sırrını ifşa edeceğini dile getirir. Bu anlaşma, cami inşaatının gizemli bir yanını daha ortaya koyar.
Vav harfiyle ilgili bir diğer rivayet ise Hafız Osman adlı ünlü hat sanatçısına aittir. Hafız Osman fırtınalı bir günde kayığa binerek ikamet ettiği Üsküdar’dan Beşiktaş’a geçmek ister. Kesesini evde unutan Hafız Osman, ücreti isteyen kayıkçıya çizdiği bir Vav harfini gösterir. Parasını tahsil etmek için sahaflara götürmeyi teklif eder. İstemeye istemeye teklifi kabul eden kayıkçının yolu sahaflara düşer ve çizimi bir sahafa gösterir.
Bir haftalık kazancının üstünde bir parayla sevinci katlanır. Tekrar karşıya geçmesi icap eden Hafız Osman, aynı kayıkçıya denk gelir. Ücreti uzatsa da kayıkçı bunu reddeder ve bir çizim daha yapmasını ister. Hafız Osman ise karşılık olarak; “O ‘Vav’ her zaman yazılmaz. Dua et de diğer sefere yine kesemi evde unutayım” der.
Ulu Camii’nde günümüzde bayanların namaz kıldığı yerin batı cephesinde
duvardaki levhada değişik şekil verilmiş dört tane vav harfi bulunmaktadır. Vav harflerinin içine ise müsenna olarak ‘İttaku’l‐vâvât’ diye bir ifade yazılmıştır. Hadis olarak geçen bu önemli ikaz; ‘Vav’lardan çekinin’ anlamını taşımaktadır. Bu hadiste Allah Resulü (s.a.s), insanları sorumluluğu büyük olan şeylerden sakınma noktasında uyarmaktadır.
MiratHaber.com – Youtube