Şehitlerimizin Anısına
İnsan gibi, onun canı, malı, hakları-hürriyetleri ve yaşadığı yurdu da yücedir, dokunulmazdır. İslâm; yüceliği ve dokunulmazlığını pekiştirdiği bu kutsal değerlerin korunmasını görev kılmış, bu uğurda can veren Müslümanı şehît olarak vasfetmiş ve Cennet’le müjdelemiştir.
Şehît Kimdir?
Sevgili Peygamberimiz bir hadislerinde şehîdi şöylece tarif buyurmuşlardır:
“ Şehît: İslâm Dini’nin yasalarına göre yaşamak için verdiği mücadelede baskıcı zâlim güçler tarafından öldürülen imanlı kişidir. Şehît: Mütecavizlerin saldırılarında can veren Müslümandır.
Şehît: Malını korurken zulmen öldürülen mü’mindir.
Şehît: Eşinin ve çocuklarının hayatlarını ve namuslarını korurken canına kıyılan İslâm’a inançlı insandır.“1
Kur’ân’ımızın işaret ettiği bir tanım da şöyledir:
“ Şehît: Çıkarılmak veya içinde esir edilmek istendiği yurdunu korumak için yaptığı savaşta hayatını yitiren Müslümandır.“2
Dünya ve Âhiret Şehîdi
Yukarıda açıklanan amaçlar uğruna vurulduğu yerde can veren mü’mine dünya ve âhiret şehîdi denir. Yıkanılmaz, kanlı elbiseleri kefeni olur ve cenaze namazı kılınarak defnedilir.3
Dünya ve âhiret şehîdleri ile ilgili olarak Kur’ân-ı Kerim’de Yüce Rabbimiz şöyle buyurur:
“Allah yolunda öldürülenlere ölü demeyiniz. Hayır, onlar diridirler! Fakat siz bunu algılayıp hissedemezsiniz. “4
Rahmet ve harb peygamberi olan Şanlı Peygamberimiz Hz. Muhammed (sav) de şöyle buyurur:
” Dünyanın bütün nimetleri kendisinin de olsa; şehîdin dışında Cennet’e giren hiçbir kişi, dünyaya geri dönmeyi arzu etmez. Çünkü şehît, erdiği Cennet nimetlerinden ötürü dünyaya tekrar tekrar dönüp on kere daha şehît edilerek öldürülmeyi ister.” 5
Şehîte Niçin şehît Denir
Şehîde tanık olan ve olunan mânasına şehît denilmesi, can verirken erdirileceği Cennet nimetlerine tanık olduğu ve henüz dünyada iken Cennet’e gireceğine tanık olunduğu içindir.
Ahiret şehîti
Şehitlikte iman ve can verme ana unsurlar olduğu için, Hz. Peygamberimiz’in açıklamalarına göre imanlı olmaları şartıyla yangın, sel ve deprem gibi tabii afetlerde can veren, boğulan, hamilelikte ölen ve hastalıklar sebebiyle hayatını kaybeden mü’min kişiler de şehîtdirler. Onlar âhiret şehîtleri olarak armağanlandırılacaklardır.6
Şehitlik Kavramı Sömürülmemelidir
Ana hatlarıyla kimlerin şehît olabileceklerini açıklarken, dolaylı olarak kimlerin şehît olamayacaklarını da beyan etmiş olduk. Ancak Toplumumuzda çağrıştırdığı anlam ve konum yüceliği sebebiyle şehîtlik, İslâm’la iman bağı olmayan kültür Müslümanları tarafından sömürüldüğü için, şehît olamayacakları daha tafsilatlı bir şekilde zikredeceğiz.
Ali Rıza DEMİRCAN
Devam Edecek
1- Tirmizi Diyat 22, (Hn:1421); Feyzü’l kadîr Hn: 8917
2- Hac 39-40,;Bakara 1990
3- el-Fıkh Alal-Mezahibül-Erbaa 1/527
4- Bakara 154
5- M. S. Müslim Hn. 1079
6- Et-Tac 4/332-5
Gelişen Olaylara İslami Bakışın Adresi