Cünüblükten ötürü dinî görev olarak yıkanması gereken kişiye cünüb denir.
Rüyalanmak ve cinsî münasebette bulunmak gibi bir yolla cünüb olmak, insan hayatı için tabîi bir durumdur. Bu sebeple cünüb olmanın pis olmakla bir ilgisi yoktur. Nitekim Allah’ın Resûlü de cünübün pis olarak vasflandırılmasını tasvip buyurmamıştır.
Cünübdüm. (Henüz yıkanmamışken) Hz. Peygamberle karşılaştım. Elimden tuttu. (Bir vesile ile bir yerde) oturuncaya kadar bir süre onunla yürüdüm. Sonra da hissettirmemeye çalışarak yanından ayrıldım. Doğruca yıkanacağım yere gittim ve yıkandım. Henüz daha otururken de dönüp yanına geldim. (Ayrılmam dikkatini çekmiş olacak ki;)
-Neredeydin Ya Eba Hureyre! dedi. Ben de O’na:
–Cünübdüm, (mânen pis olduğum için de sizinle beraber oturmak istemedim Ya Resûlallah!) cevabını verdim.
Bu cevabım üzerine şöyle buyurdu:
–Sübhanallah! Ya Eba Hureyre! Mü’min(cünüblüğünden dolayı Peygamberi ile oturmasına engel olacak şekilde) pis olmaz.3
Cünûblük dinî bakımdan özel bir haldir. Erkek olsun kadın olsun cünüb kişi, Rabbimizin Kur’ânî hükmü olarak namaz kılamaz. İslâm bilginlerinin büyük çoğunluğuna göre Kâbe’yi tavaf edemez, Kur’ân-ı Kerîm’i eline alamaz ve Kur’ân okuyamaz. Zaruret olmadıkça camiye girip oturamaz.*Zaten bu dinî görevleri yapamayacağı için kişiye “ilâhî görevlerden uzak” mânâsına cünüb denilmiştir.
Cünüb kişinin ana görevi gusül abdesti almaktır. Ğusül abdesti, Yüce Allah’ın emridir:
“…Eğer cünüb iseniz yıkanarak iyice temizleniniz…” (Mâide 5/ 6)
Cünüb kişi gusül abdestini, bir namaz vakti çıkıp da ikinci bir namaz vakti girinceye kadar erteleyebilir. Meselâ; yatsıdan sonra cünüb olan kişi yıkanmasını-yıkanıp da sabah namazını kılabilecek bir şekilde- geciktirebilir.
EŞLER İÇİN BİLGİLER
Cinsî münâsebette bulunan eşler, daha önce hazırlanmış özel bir bezle silinirler. Bu silinme temizliğin îcabıdır. Ayrıca giyilen don, gömlek ve entarinin meniden korunmasına vesîledir.
a- Eşler ilişkiden sonra bir şeyler yemek, içmek veya bir süre dinlenmek ya da uyumak isterlerse, her biri kalkıp cinsel organını yıkar, namaz abdesti alır gibi abdest alır ve uyur.
Allah’ın Resûlü şöyle buyurur:
“Cinsel organını yıka. Abdest al ve uyu.”4
Emzikli kadın da emzirmeden önce aynı görevleri yapar. Cinsel organını yıkayıp, abdest alan ve emzirteceği göğsünü ıslak eliyle veya ıslak bir bezle silen ya da yıkayan kadının, çocuğunu emzirmesinde bir dinî bir sakınca yoktur.
b- Eşler cinsî münâsebeti tekrarlamak isterlerse, aynı şekilde her biri kalkar, cinsel organını yıkar ve abdest alır. Çünkü Allah’ın Resûlü böyle yapılmasını öğütlemiştir:
“Biriniz eşi ile cinsî temasda bulunduğu zaman tekrarlamak isterse, (kendisi de karısı da cinsel organını yıkayıp)abdest alsın.”5
Allah’ın Resûlü’nün uygulaması bu şekildeydi. Ancak birinci temasdan sonra yıkanıp ikinci temasda bulunduğu da olurdu.
“Buna gerek var mıdır?” şeklinde sual yönelten bir sahâbiye Allah’ın Resûlü şöyle buyurmuştur:
–Bu şekil daha temiz, daha sıhhî ve daha hoşdur.6
Açıkladıklarımız uygulamanın en güzel şeklidir. Yalnızca silinmekle yetinip cinsel organını yıkamayan ve abdest almayan kişi günahkâr olmaz. Ancak sevaptan yoksun kalır. Çünkü Allah’ın Resûlü câiz olduğunu bildirmek için bazen yalnız silinmekle deyetinirdi.7 Ama asıl sürekli uygulaması silinmek, cinsel organını yıkamak ve abdest almak şeklindeydi.
Peygamberimizin eşi Hz.Âişe (r.a.) validemizin şu açıklaması da bunu göstermektedir:
“Allah’ın Resûlü (sav) cünüb olduğu zaman eğer uyumak isterse(cinsel organını yıkar) abdest alırdı.(Su hazır değilse) teyemmüm ederdi.”8
c-İlk iki maddede sunduklarımız bir süre istirahat edilmek ve tekrar ilişkide bulunmak istenmesi halindedir. Böyle bir istek yoksa pek tabîi ki en güzel şekil hemen yıkanmaktır. Ancak tekrar edelim hemen yıkanmanın fazîleti varsa da dinî bir mecburiyeti yoktur, yani hemen yıkanmadığı için kişi günahkâr olmaz.
Cünüblük ancak bir namaz vaktini aşacak şekilde mesela öğle ile ikindi arasını aşacak şekilde uzatıldığı zaman kişi günahkâr olmaz.
Bir Örnek:
Yatsıdan sonra cünüb olan kişinin güneş doğduktan sonra yıkanmak üzere yatıp uyuması bir namaz vaktini geçirmeyi bile bile göze almaktır. Bu sebeple de haramdır. Haram işleyen kişi pek tabîi ki günahkâr olur.
Yıkanma imkânı varken yıkanmasını öğle ile ikindi arası gibi tam bir namaz vaktini aşıracak şekilde erteleyen cünüb kişinin bulunduğu eve meleklerin girmeyeceğini Allah’ın Resûlü şöylece açıklamıştır.
“…Cünübolan eve (rahmetve bereket) melekleri girmez.”
“…Abdest almadıkça cünüb kişiye (rahmet ve bereket)melekleri yaklaşmaz.”9
Eve girmeyecek melekler iradeli bütün sözlerimiz, davranışlarımız, işlerimiz ve ilişkilerimizi kayda ve görüntüye alan bizimle görevli olan melekler olmayıp ayrı bir sınıf olan rahmet ve bereket melekleridir.
Gelişen Olaylara İslami Bakışın Adresi