islami haberdini haberortadoğu haberleriislam coğrafyası
DOLAR
34,4889
EURO
36,2751
ALTIN
2.961,54
BIST
9.367,77
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Parçalı Bulutlu
18°C
İstanbul
18°C
Parçalı Bulutlu
Cuma Yağmurlu
18°C
Cumartesi Parçalı Bulutlu
8°C
Pazar Çok Bulutlu
10°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
10°C

İNSANIN YERYÜZÜ HAYATI NEREDE BAŞLAMIŞTIR

İNSANIN YERYÜZÜ HAYATI NEREDE BAŞLAMIŞTIR
10 Haziran 2024 15:30
A+
A-

Kurân ve sahih sünnet Hz. Âdem’le Havvanın yeryüzü hayatına nerede başladıklarına ilişkin açık ve kesin bir bilgi vermemektedir. Ancak Kurân’ın işaretleri Mekke’yi ve Arafat’ı göstermektedir.

Kur’ân’a göre Hz. Âdem ilk insan ve ilk peygamberdir. Mekke ise Ümmül- Kura (yeryüzünde ilk toplumsal hayatın kendisinde başladığı) şehirlerin anası kenttir. Yeryüzünde Allâh’a ibâdet edilmek için kurulmuş ilk mâbed Kâbe de Mekke’dedir. (175)

Bu Kur’âni bilgilerden hareketle şöylece bir değerlendirme yapabiliriz; İlk insan ve peygamber olan, uzun süre yaşamış bulunan Hz. Âdem ve çocukları ilk toplumsal hayatı başlatarak şehirlerin anası olan Mekke’yi kurmuşlar ve ilk mabed olan Kâbe’yi de burada bina etmişlerdir. Kur’ân’ın, Hz. İbrâhim’in Kâbe’nin temellerini yükselttiğini, Hâcer’le oğlu İsmâil’i ekinsiz bir arazide bırakırken oranın Beyt-i Muharrem’in yanı olduğunu bildiğini açıklaması da Kâ- be’nin Hz. Âdem’le oğulları tarafından yapıldığı görüşünü teyid etmektedir. (176)

Doğrusunu Allâh bilir, kabul edilebilecek en makul ve Kurân’a uygun görüş bu olsa gerektir.

Kaldı ki Hz. Âdem’in Safâ’ya, Havva’nın da Merve’ye indirildiği (177)  ve Kâbe’nin Hz. Âdem tarafından bina edildiği ve Tavaf’ın onunla başladığı178 şeklindeki görüşler literatürümüzde özellikle de kaynak tefsirlerimizin Âl-i İmran sûresinin ilgili 96. âyetinin açıklamasında yer verilen görüşlerdir. Bu görüşleri özetleyen rivayet şöyledir;

“Allâh, Cibril’i Hz. Âdem’le Havva’ya göndererek be’yi bina etmelerini emretti. Onlar da yaverdiler.” (179)

Biz vakfesiyle birlikte Arafat’ı insanın, insanlık değerini Meleklere kanıtlaması için düştüğü yerden ayağa kalkması olarak değerlendirdiğimiz için Arafat’ı ilk insanın hayata düşüşle başladığı alan olarak kabul ediyoruz. Bu kabul vakfe için Arafat’ın seçiliş nedenini de makul bir şekilde açıklamaktadır.

Bilme-tanıma manasına gelen Arafat’a, bu ismin verilmesini, Hz. Âdem’le Havva’nın yeryüzü hayatını burada bilip tanımalarına veya burada birleşmelerine bağlayan rivayet de bizi doğrulamaktadır. (180)

175  Al-i İmran 59, 33, 97, Şura 7

176  Bakara 127, İbrâhim 37, Buhârî Enbiya 9

177  İbn-i Ebi Hatun Tefsirul-Kur’ân 1/131

178  F.Razi Bakara 199

MİRATHABER.COM -YOUTUBE- 

 

 

ETİKETLER: Manşet
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.