islami haberdini haberortadoğu haberleriislam coğrafyası
DOLAR
34,4768
EURO
36,3253
ALTIN
2.957,23
BIST
9.367,77
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Parçalı Bulutlu
18°C
İstanbul
18°C
Parçalı Bulutlu
Cuma Yağmurlu
18°C
Cumartesi Parçalı Bulutlu
9°C
Pazar Çok Bulutlu
10°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
10°C

TEVHİD VE ŞİRK ÜZERİNE

TEVHİD VE ŞİRK ÜZERİNE
10 Eylül 2018 07:43
A+
A-

Çok merhametli ve en iyi koruyucu Allah adına

Kur’anda en çok önemsenen ve bahsedilen konular Tevhid ve Şirktir.

Tevhid olmadan iman olmayacağı gibi, çok yaygın olan Şirk bulaşmış iman ise kişiyi tevbe etmediği taktirde kesinlikle cehenneme götürür.(Bkz.12/Yusuf 106, 16/Nahl 51, 4/Nisa 48, 4/Nisa 116, 3/Ali imran 151ve İhlas suresi.)

Önce Kur’anda geçen ve maalesef geleneğimizde –Kur’an ana dil ile okunmadığı için, yani ayetler üzerine tefekkür edilemediği için- neredeyse hiç mi hiç anlaşılmayan bazı kavramların tanımı üzerinde kısaca duralım.

İlah:Otorite sahibi, kanun koyan, hayat tarzı öneren, ibadet edilen, ihtiyaç duyulan, yol gösterici olan, en fazla sevilen

Rab:Eğiten, besleyen, yönetici, yönlendirici, efendi, sahip

İbadet:(herhangi bir kimse, nesne, güç vs. ye) kul olmak, boyun eğmek, itaat etmek, bağlanmak, yönelmek

Din: Yol, ceza/hesap, kural, kanun, otorite, şeriat

Tağut: isyan eden, baş kaldıran: Kur’anda şeytan ve adamları için kullanılır.

Zulüm: Hakkı hak sahibine eksik vermek ya da başkasına vermek

Tevhid:Birlemek, tekleştirmek manalarına gelir. Başka bir deyişle Allah’ı zatında, sıfatlarında, isimlerinde ve fiillerinde tek kabul etmek, eşi ve benzeri olmadığına iman edip ibadet ile de O’nu birlemektir. Yani ibadeti ondan başkasına yapmamak ve yalnız ona has kılmaktır.

Şirk:Ortak koşmak manasına gelir. Başka bir deyişle Allah’ı zatında, sıfatlarında, isimlerinde ve fiillerinde sahte ilahlara ortak kabul etmek manasına gelir. Kısaca şirk: Allah’a ait herhangi bir özelliği/sıfatı başka birine ister Allah ile birlikte ister ondan bağımsız olarak her hangi bir şahıs, rejim, simge, ideoloji, şeytani bir güç, nesne, soyut kavramlara vs. az ya da çok oranda vermektir.

Kelime-i Tevhid: La ilahe illallah: Allah’ın dışındaki ilahlara hayır,sadece Allah’a evet manasına gelir. Yani diğer ilahların hiçbir ilahi özelliğni kabul etmemek ve onlara ona göre davranmak manasına gelir. Bir müslüman diğer ilahlardan inancını temizlemeden Allah’a doğru iman gerçekleşemez. [Muhammedur Rasulullah (Muhammed, Allah’ın rasuludur) ifadesine de iman etmek Kur’an’a göre farzdır.]

İlah üzerine: Sahte ilahlar aslında dinimize göre ilah değildir, ama sahte/batıl dinlere tabi olanlar onları ilah gibi görürler. Kur’an’a göre birçok ilah vardır. İnsan’ın nefsi bile ilah olabiliyor.

Ayetler:19/81: Çünkü böyleleri, kendilerine güç ve statü olurlar diye, Allah’tan başka varlıkları ilahlar edinirler.

46/ Ahkaf 5: Allah’ı bırakıponlara ne şimdi, ne de Kıyamet Günü cevap veremeyecek olan ve kendilerine yalvarıldığının bile farkında olmayan (ilah)lara yalvarıp yakarandan (dua, rabıta vs. ile onu/onları çağıran’dan) daha sapık kim olabilir? (Fatiha da günde en az 17 kez Allah’ım yalnız senden yardım isteyeceğiz diye söz veriyoruz, ama bazıları inatla başkalarını Allah’a yaklaşmak için (!) vesile ediyor, kabirlerden vs. medet umuyor.) 16/ Nahl 20-22: Allah’tan başka o yalvarıp yakardıklarınıza gelince -bunların kendileri yaratılmış varlıklar olduklarına göre- hiçbir şey yaratamazlar; ölülerdir onlar; ne zaman diriltileceklerini de bilmezler. Sizin ilahınız Tek İlahtır; ne var ki, ahirete inanmayanların kalpleri bunu, boş bir kibir yüzünden, kabule yanaşmıyor.

Mevdudi’den bir tefsir:“Buradan açıkça anlaşılıyor ki sahte ilahlardan maksat ölmüş insanlardır. Çünkü melekler hep diridir. Ağaç ve taştan putlar ise zaten canlı olmadığı için tekrar dirilmesi söz konusu değildir.”

Halbuki bazı insanlara aşırı tazim gösterip her şeylerini ona teslim edenler (ör: bir şeyh’e bağlılık şarttır, düşüncesinde olanlar) bu ayetlerdeki ilahları hep taştan put saymış ve bu ayetlere dikket kesilmemişler, şirklerini meşrulaştırmaya çalışmışlardır.

Hristiyanlar Hz. İsa’ya ve rahiplerine, yahudiler hahamlarına ve Uzeyr’e, tarikatçılar ise şeyhlerine ve ğavs diye nitelendirdikleri evliyalara (!) ilahlık özellikleri vermişlerdir: Duayı ölü de diri de olsa işitme, duayı uzakta ya da yakında olsa da işitme, hata yapmama, ihtiyaçları giderme, kanun koyma, şefaat etme, ayetlere ve sahih hadislere açıkça ters konuşma tasarrufu özellikleri ile tarikatçiların çoğu böyle inanarak onları ilah edinmişlerdir. [veli kavramı için şu ayete dikkatle yoğunlaşalım:

” Rabbinizden size indirilen Kitab’a uyun; ondan başka velilere de uymayın.Pek az öğüt dinliyorsunuz.(7/A’râf, 3) ]

(İlah kavramı için ayrıca: 2/165, 9/31, 25/43, 23/91, 42/21, 16/51, 43/84, 13/30 ayetlerine lütfen bakınız)

Rab üzerine: Kur’an’a göre: İnsanları terbiye eden, ihtiyaçlarını gideren, dualarına icabet eden, yönelinilmesi gereken, itaat edilmesi gereken sadece ama sadece Allahtır.

Ayetler:73/ Müzzemmil 9: (O’dur) doğunun ve batının Rabbi; O’ndan başka ilahlara hayır (deyiniz): öyleyse, kaderini belirleme gücünü yalnız O’na izafe et

(Rabb kavramı için ayrıca: 26/77-80, 7/85, 23/84-90 ayetlerine lütfen bakınız)

İbadet üzerine: Kur’an’a göre ibadet/kulluk yalnız Allah’a olmalıdır. En fazla kimi/ neyi sever, sayarsak ona ibade etmiş oluruz Allah korusun. Yalnız Allah’ın karşılayacağı birşeyi-arkadaşım kalemini verir misin gibi basit istekler hariç- Allahtan başkasından istrersek ibadet etmiş ve şirke düşmüş oluruz Allah korusun.

Ayetler:1/ Fatiha 5: Yalnız Sana ibadet eder; ve yalnız senden yardım dileriz/ istiane de bulunuruz.

-tarikatçılara göre Kutup ve gavs oldukları iddia edilen kişilerden istiane şarttır: İsmailağa cemaati nakşibendi şeyhi Mahmut efendinin(!) Ruhul Furkan tefsiri c.2, sa.82de bakınız ne yazıyor: “işlerinizde ne yapacağınızı şaşırdığınızda kabirlerdeki ölülerden yardım isteyin”-

(İbadet kavramı için ayrıca: 36/60, 6/102, 77197, 11/23 ayetlerine lütfen bakınız)

Din üzerine: Kur’an’a göre çok çeşitli dinler/yollar vardır. Hak din ise sadece İslamdır.

Ayetler:3/ Ali imran 83: Onlar Allah’a imandan başka bir din/ itikat mı arıyorlar? Halbuki göklerde ve yeryüzünde olan her şey isteyerek veya istemeyerek O’na boyun eğer, çünkü her şey (sonunda) O’na dönecektir.

(Din kavramı için ayrıca: 8/39, 39/2-3, 16/52, 10/105, 109/6 ayetlerine lütfen bakınız)

Şirk üzerine: Kur’an’a göre şirk tevbe edilmezse/gönülden pişman olunup tamamen terk edilmezse, Allah’ın kesinlikle affetmeyeceği insanın kendisine karşı işlediği en büyük zulümdür.

Ayetler:12/ Yusuf 106: Ve onların(insanların) çoğu imanlarına şirk bulaştırmaksızın Allah’a inanmazlar.

39/Zümer 36: ALLAH kuluna yeterli değil mi? Ama seni, O’ndan başka (kulluk yaptıkları sahte ilah)ları ile korkutuyorlar! Allah kimi saptırırsa artık onu yola getiren bulunmaz,

(Şirk kavramı için ayrıca: 22/12, 22/31, 22/62, 22/74-75, 31/20-21, 16/20-21, 2/254ayetlerine lütfen bakınız)

Tevhid ve Şirk üzerine faydalandığım ve okunmasını tavsiye ettiğim eserler

    1. KUR’ANI KERİM MEAL VE TEFSİRİ- MUHAMMED ESED – İşaret yay.
    1. Açıklamalı KUR’ANI KERİM ve Meali- MEVDUDİ- İnkılap yay.
    1. Kur’an ışığında müslüman- Şaban Piriş- İtidal yay.
    1. Gelin müslüman olalım- Mevdudi- Pınar yay.
    1. Tevhidin hakikati- Yusuf El Kardavi- Özgün yay.
    1. İman ve Bilinç- Şükrü Hüseyinoğlu- İtidal yay.
    1. İslam ve Dört terim- Ali Karlıbayır- Dünya yay.
    1. Sünnetten çağa Elli iki mesaj- M.Hayri Kırbaşoğlu- İlahiyat yay.
    1. Kur’an ışığında tarikatçılığa bakış- Süleymaniye vakfı yay.
    1.  İslami kavramlar- Mevdudi- Pınar yay.Gelişen Olaylara İslami Bakışın Adresi
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.